IKC De Edelsteen is sinds het jaar 2000 een gecertificeerde daltonschool. Wij bereiden kinderen voor op een actieve rol in de maatschappij waarbij zij zelfstandig zijn, initiatieven durven nemen, verantwoordelijkheid dragen, samenwerken met anderen en waarbij zij zorg hebben voor de medemens.
Het idee komt van Helen Parkhurst, een Amerikaanse onderwijzeres die streefde naar effectief onderwijs. Om zo van kinderen mensen te maken die onbevreesd in het leven staan, vol van zelfvertrouwen, creatief, initiatiefrijk, sociaal en die hun maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen. Het daltononderwijs is een manier van leren en leven. Er is in de afgelopen jaren veel veranderd maar Parkhurst, de grondlegster van het daltononderwijs, blijft een inspiratiebron. Wij gaan ervan uit dat ieder kind uniek is en zich op eigen wijze en tempo optimaal ontwikkelt.
De daltonvaardigheden
IKC De Edelsteen biedt kinderen daltonvaardigheden aan die ervoor zorgen dat kinderen leren om te leren, zelfstandig en verantwoordelijk te zijn. Ook leren zij samenwerken en reflecteren. Met deze vaardigheden op zak kunnen kinderen eigen keuzes maken waardoor zij gemotiveerd zijn om zich te ontwikkelen en met plezier naar het IKC gaan. Op IKC De Edelsteen krijgen kinderen de ruimte om mee te denken over de manier van werken aan hun taken en doelen. Zij worden eigenaar van hun eigen leerproces. Wij geloven erin dat door kinderen zelf eigenaar te maken van hun ontwikkeling (zowel cognitief, persoonlijk als sociaal), zij zelf invloed en sturing nemen op wat zij kunnen leren. Om het eigenaarschap van kinderen te versterken, bevorderen we onder meer de motivatie, zelfsturing, autonomie, metacognitie en het samenwerkend leren.