IKC De Edelsteen krijgt opnieuw predicaat excellent!
Daltonschool IKC De Edelsteen mag zich nóg vier jaar
excellente basisschool blijven noemen. De inspectie beloont hiermee de aangetoonde
continue inzet van het team om eigenaarschap van leerlingen bij hun
ontwikkeling te stimuleren. Een kroon op het werk van het trotse team!
Doorontwikkeling aantonen
Als een school de tweede keer opgaat voor een predicaat,
hoeft het onderwerp niet compleet anders te zijn, maar moet de school wel een
doorontwikkeling kunnen aantonen. In het rapport stelt de jury: ‘De jury
spreekt zich positief uit over de helderheid van het excellentieprofiel van IKC
De Edelsteen. De school omschrijft haar profiel als: zelfstandigheid
ontwikkelen en groeien in eigenaarschap. De school gelooft dat wanneer
leerlingen zelf invloed en sturing hebben op wat zij leren, zij cognitief,
persoonlijk en sociaal groeien. In 2017 heeft de school het predicaat
Excellente School ontvangen op basis van eigenaarschap. Sinds die tijd heeft de
school haar excellentieprofiel verder ontwikkeld en geborgd. De jury ervaart
hoe concreet het profiel vorm krijgt in de dagelijkse praktijk van de school en
hoe duidelijk de werkwijze is voor leerlingen.’
Zelfstandigheid
De school werkt in alle groepen aan de cognitieve,
sociale en persoonsontwikkeling. ‘De leerlijn persoonsontwikkeling loopt van
nul tot 12 jaar en zelfstandigheid is bijvoorbeeld al van jongs af aan goed
zichtbaar,’ merkt de jury op.
Eigenaarschap
IKC De Edelsteen heeft om die ontwikkeling op drie
gebieden gaande te houden een unieke visie op eigenaarschap van leerlingen.
Naast de daltonwaarden zelfstandigheid, verantwoordelijkheid, reflectie en
samenwerken, staan in het onderwijs effectiviteit, vrijheid en
verantwoordelijkheid centraal. ‘Leerlingen
blijven beter gemotiveerd omdat ze (mede)verantwoordelijk zijn voor hun
ontwikkeling en nauw betrokken bij het leerproces. Met goede begeleiding
krijgen leerlingen binnen heldere kaders steeds meer vrijheid om doelgericht
eigen keuzes te maken. “Het gaat daarbij niet om loslaten maar om anders
vasthouden,” legt directeur Cynthia Vijgenboom uit.
Ontwikkeling stevig geborgd
De jury heeft waardering voor het duurzame karakter van
het excellentieprofiel, zo staat in het rapport. ‘Die duurzaamheid is het
gevolg van een voortdurende evaluatie, een stevige borging en een gerichte
schoolontwikkeling. Wij zagen hoe de school de eigen ontwikkeling volgt.
Eigenaarschap kan een vaag en veelomvattend begrip zijn, maar De Edelsteen
heeft het goed weten te definiëren en concretiseren in de praktijk.’ Vijgenboom
vindt dat het belangrijk is dat het team steeds kritisch naar het eigen onderwijs blijft kijken en reflecteeert
op het effect van nieuwe interventies. “Hebben de kinderen er profijt van? Zij
zijn natuurlijk subliem in het feedback geven door hun ervaringen van met een
nieuwe manier van werken toe te lichten. Onze bevindingen zetten we meteen om
in concrete afspraken waardoor ons onderwijs steeds evolueert,” legt Vijgenboom
uit.